Zavedenie registračných poplatkov za prvé prihlásenie vozidla na Slovensku, teda za registráciu automobilu na polícii, vstúpilo do platnosti 1. októbra 2012 a hneď v prvom mesiaci platnosti tohto unáhleného rozhodnutia vlády klesol počet registrovaných áut, pričom štátny rozpočet pocítil namiesto očakávaných príjmov stratu 300 000 €.
Potvrdil sa tak pesimistický predpoklad analytikov Zväzu automobilového priemyslu SR, ktorí avizovali 15% pokles registrácií. Kým v októbri 2011 bolo registrovaných 5 751 nových automobilov, v októbri 2012 len 4 796. Na poplatkoch sa vybralo do štátneho rozpočtu 700 000 eur, avšak nižší výber DPH o vyše 1 milión eur, (spôsobený poklesom predaja nových áut) znamená pre štátny rozpočet negatívnu bilanciu.
Čo sa týka jednotlivých kategórií podľa výkonu motora, v skupine do 80 kW sa v minulom mesiaci predalo len o 12 kusov áut menej ako v októbri 2011. To je zanedbateľné, no v skupine nad 80 kW, na ktorú sa vzťahujú vyššie poplatky, zaregistrovali na polícii len 1 960 osobných áut, čo znamená pokles o 32,4 %.
Tieto údaje a ďalšie argumenty sa novinári dozvedeli od viceprezidenta ZAP SR Pavla Prepiaka, ktorý povedal: „V analýze, ktorú pripravil ZAP SR a poskytol všetkým, ktorí o návrhu rozhodovali, sme argumentovali číslami. Protistrana nebola ochotná pripustiť, že takýto vývoj môže nastať. Ukazuje sa však už od prvého mesiaca, že trh s autami a občania Slovenska sa nesprávajú podľa politických cieľov.“
Inak povedané, ľudia nie sú ovce a nejdú slepo za vodcom stáda. Ľahko si totiž spočítajú, čo je ekonomicky výhodné a bez problémov si kúpia napríklad ročné, či dvojročné auto z druhej ruky. Alebo – ak sa rozhodnú pre nové auto – je to zvyčajne značka Škoda, prípadne Volkswagen, Kia, Hyundai, Renault, Peugeot, Opel, Suzuki, Citroën a iné, ktoré ponúkajú modely s výkonom do 80 kW.
V októbri 2012 bol podiel predaja v kategórii do 80 kW 59,13 % a môžeme predpokladať, že tento trend sa udrží aj v ďalších mesiacoch. Štát teda bude cieľavedome strácať na výbere DPH – namiesto očakávaného zisku. Mimochodom, vlani v októbri bol podiel skupín pod 80 kW – nad 80 kW približne 50:50 %.
toto je krásny príklad manipulácie ...
hmm, motory nad 80 kw majú spotrrebu ...
mesiac je málo na stanovenie ússpešnosti... ...
nuž tak to dopadne ak nám vládnu ...
Autor predpokladá, že keď si mnoho ...
Celá debata | RSS tejto debaty