Založ si blog

Nestačí teória, liekom je prax

 

Štatistiky nehodovosti na slovenských cestách ukazujú alarmujúce čísla. Za jeden rok je u nás približne 22 000 dopravných nehôd. Účasť v premávke je najmä pre menej skúsených šoférov vstup do ringu. Aby sme sa dočkali viacej bezpečnosti na cestách, stretli sa v Centre bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni dopravní odborníci zo Slovenska, Rakúska, Maďarska, Poľska a Česka.

Spoločne hľadali spôsob ako znížiť alarmujúce číslo a zvýšiť bezpečnosť v cestnej premávke. Odborníci sa zhodli, že nielen na Slovensku by pomohol nový moderný systém vzdelávania vodičov.

„Ak by sme sa inšpirovali úspešnými zahraničnými príkladmi, mohli by sme výrazne znížiť nehodovosť aj na slovenských cestách,“ tvrdí Ing. Milan Troška, riaditeľ výcvikového programu Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring. V roku 2003 vstúpil v Rakúsku do platnosti zákon zahŕňajúci multifázové vzdelávanie. To v praxi znamená, že po absolvovaní autoškoly vodiči prejdú ďalšími dvoma kurzami v záujme zdokonaľovania šoférskej zručnosti. Jeden je v rámci autoškoly a druhý absolvujú na školení bezpečnej jazdy. Okrem dopravnej vyhlášky a základnej techniky ovládania auta sa tak noví vodiči naučia správne reagovať v krízových situáciách – napríklad, ak sa ich vozidlo dostane do pretáčavého, či nedotáčavého šmyku. Alebo si vyskúšajú reakcie auta počas aquaplaningu. Ruku na srdce – ktorý absolvent kurzu v autoškole toto dokáže zvládnuť.

Je prirodzené, že mladej generácii je vlastná ambicióznosť, chcú rýchlo veľa dokázať, n o neraz zabúdajú, že platia nejaké zákony fyziky, relativity, že náraz na pevnú prekážku môže byť už v malej rýchlosti nebezpečný.

Po prvých troch rokoch od uvedenia spomínaného zákona do praxe sa v Rakúsku znížila nehodovosť u začínajúcich vodičov o 28 percent. Tento príklad vedie k tomu, aby sme aj u nás uvažovali týmto smerom. Preto sa dnes dopravní odborníci rozprávajú o zavedení modernejšieho vzdelávacieho systému na Slovensku. „Ak by sme dnes naštartovali efektívnu debatu so všetkými relevantnými stranami, efektívne vzdelávanie by sa mohlo stať realitou už v blízkej dobe,“ myslí si Milan Troška.

Samozrejme, zodpovední rodičia dbajú na to, aby ich ratolesti po získaní vodičského preukazu aspoň čo-to vedeli o nástrahách neprimerane rýchlej jazdy – a nemusí to byť ani 60, či 100 km/h. Aby vedeli niečo o predvídavosti, ohľaduplnosti, o nebezpečenstvách, ktoré na  nich číhajú, keď si sadajú za volant auta.

„Aj keď sú dnes školenia bezpečnej jazdy nepovinné, našimi kurzami prejde ročne vyše 5 000 vodičov. U frekventantov sa stretávame iba s pozitívnymi reakciami. Sme teda oprávnene presvedčení, že povinné kurzy bezpečnej jazdy by výrazne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti na slovenských cestách. Z praxe môžem potvrdiť, že na kurzy prichádzajú vodiči, ktorí vôbec nevedia správne reagovať v krízových situáciách,“ tvrdí Ing. Milan Troška.

Na to, aby sme mohli aj na Slovensku úspešne odštartovať nové, moderné vzdelávanie, musia si konečne sadnúť za jeden rokovací stôl viacerí odborníci – zástupcovia Ministerstva vnútra, Policajného prezídia, dopravní analytici, ale aj odborníci, od ktorých závisí plánovanie a modelovanie budúceho systému.

Vo všeobecnosti platí: múdry predvída aj za druhých. Tí predvídaví aj bez príkazu a zákonov zamieria do profesionálneho centra bezpečnej jazdy, aby sa poučili a zdokonalili. Predovšetkým vo vlastnom záujme.

 

 

Elektromobily nie sú záchranou ľudstva. Prestaňme maľovať fasádu na ružovo!

07.04.2023

Zo všetkých strán sa na nás valia informácie o výhodách elektromobilov a že v roku 2035 už iný automobil ani nekúpite. Síce nevedno, čo bude so starými autami, lebo medzi nimi budú aj vozidlá v dobrom technickom stave. No to „odborníkov“ v európskom parlamente netrápi. Oni si žijú v blahobyte, luxus je pre nich bežná situácia a ostatní ich nezaujímajú. Pritom [...]

Biela légia – aká je skutočná pravda

21.05.2022

Od začiatku existencie civilizácie ešte nikto nezmenil dejiny tak úspešne ako historici — konštatoval André Maurois. Ovplyvňovanie verejnej mienky je na Slovensku maximálne jednoduché. Stačí vypustiť blud – napríklad o fašistoch – a vzápätí nastúpi efekt stáda; veľká časť spoločnosti uverí všetkému a odsudzuje všetko, čo s tým súvisí, alebo aj [...]

Argumenty v čase očkovania – vírusy mutovať neprestanú

28.12.2021

Povinné očkovanie je nezmysel! V demokratickej spoločnosti sa človek rozhoduje slobodne. Vnucovanie názoru hraničí s diktátom a kto človeku diktuje, stáva sa diktátorom. Strašenie ľudí povinným očkovaním je prejav diletantstva (neschopnosti účinne konať). Prekonanie chrípky (koronavírusu) vytvára v tele protilátky. Očkovanie proti Covidu sa musí opakovať každý rok, [...]

stíhačka F-16

ONLINE: Bývalí piloti: Ukrajina bude pre lietadlá F-16 najnebezpečnejším bojiskom

29.04.2024 06:25

Obloha nad Ukrajinou bude najnebezpečnejším miestom, kde lietadlá F-16 vo svojej histórii operovali, uviedli bývalí americkí piloti pre Business Insider.

rafah, stanový tábor, pásmo gazy

Palestínčania hlásia mŕtvych po izraelských úderoch v Rafahu a na severe Gazy

29.04.2024 06:11, aktualizované: 06:50

Izraelské útoky na domy v Rafahu a v Pásme Gazy zabili viacerých Palestínčanov a mnohých zranili, uvádzajú miestne zdroje.

pellegrini, vila na slavíne

Prezidentské bývanie sa hľadá desaťročia, Pellegrini dedí veľký hriech svojich predchodcov. Čo hovorí úrad a analytik?

29.04.2024 06:00

Bezpečnostný analytik aj Úrad na ochranu ústavných činiteľov uviedli, že vlastné bývanie je potrebné aj kvôli incidentom. Je otázne, či sa budúci prezident Peter Pellegrini bude touto dilemou zaoberať.

Ukrajina, Bohdana

Expert z Ukrajiny: Rozhodujeme sa, či zachránime mestá alebo vojakov

29.04.2024 06:00

Myšlienka predčasných rokovaní o mieri na Ukrajine nie je veľmi populárna, hoci stále viac ľudí v politickom vedení štátu aj vo verejnosti nad ňou uvažuje.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 54541x
Priemerná čítanosť článkov: 3030x

Autor blogu

Kategórie