Na automobilovom trhu nie je v súčasnosti zlé auto. Sú len dobré, lepšie a ešte lepšie. V kontexte s týmto konštatovaním sa derie na povrch otázka: podľa čoho sa dá vyberať Auto roka?
Všetko totiž závisí len od subjektívneho pohľadu. Čo krajina, to iný model sa stáva Autom roka. Zhoda dvoch – troch býva iba výnimočná. Nezhodnú sa ani kontinenty; Európa, Amerika, Ázia si hrajú podľa vlastných nôt. A v konečnom dôsledku aj zákazník, ktorý sa orientuje pri kúpe podľa vlastných predstáv a nejaké Auto roka neraz neberie ani do úvahy.
V reálnom živote je voľba Auta roka len hrou, je to show ako voľba Miss. Pri akomkoľvek inom zložení poroty by aj voľba v Európe mala iné výsledky. V týchto dňoch už poznáme modely, ktoré európski porotcovia posunuli do finále show s názvom Auto roka. Sú to (v abecednom poradí) Ford B-Max, Hyundai i30, Mercedes A, Peugeot 208, Renault Clio, Subaru BRZ / Toyota GT86, VW Golf a Volvo V40.
Už z tohto zoznamu si ktorýkoľvek z nich môže nasadiť fiktívnu korunu kráľa. No prečo medzi nimi (alebo na úkor niektorých) nie sú ďalšie rovnako zaujímavé a avantgardné modely? Presne to vystihuje motoristický novinár Tomáš Andrejčák v denníku Pravda: „To znamená koniec nádejí pre Škodu Rapid, Kiu Ceed, Mitsubishi ASX, Opel Adama a ďalšie prihlásené modely. Je sklamaním, že jury nevybrala do finále žiaden ekologický automobil.“
Do finále sa nedostali Toyota Prius+ (prvé 7-miestne hybridné MPV), elektromobil Renault Zoe, hybridné Volvo V-60 Plug-in, ani Toyota Auris. V 58-člennej porote má zastúpenie 22 krajín, pričom po 6 porotcoch majú Francúzsko, Nemecko, Španielsko, Taliansko a Veľká Británia. Už z tohto nepomeru voči ostatným krajinám sa dá predpokladať neobjektívnosť rozhodovania…
Pripomeňme, že v predchádzajúcich rokoch už vyhlásili za Auto roka elektromobil Nissan Leaf, hybridnú Toyotu Prius alebo revolučný elektromobil Opel Ampera s dojazdom 500 kilometrov.
Konečné výsledky 49. ročníka súťaže Auto roka vyhlásia na 83. ročníku autosalónu v Ženeve 5. marca 2013. Pre verejnosť bude jarný autosalón prístupný v dňoch 7. – 17. marca a tam budú vystavené nielen všetky súčasné modely, ale aj aktuálne novinky, prototypy a vízie.
Celá debata | RSS tejto debaty