Senior alebo junior – kto je väčším rizikom za volantom?

Je to večná téma, ktorá sa už desaťročia točí stále do kruhu ako perpetuum mobile. Zásadná a súčasne protirečivá otázka znie: Kto je rizikovejší šofér? Skúsený a čulý 70-nik, ktorý kedysi ročne najazdil aj vyše 20 000 – 30 000 kilometrov a dokáže veľa predvídať alebo o pol storočia mladší, 20-ročný neskúsený mladík za volantom nielen výkonného SUV, či športiaku, ale akéhokoľvek automobilu?

Vari denne sledujeme na obrazovke niektorej z televíznych staníc zábery z takzvaných nepochopiteľných havárií, pri ktorých sa zabili ďalší mladí šoféri po náraze do stromu alebo inej prekážky. Príčinou zvyčajne býva neprimeraná rýchlosť – teda spravidla nad 100 km/h a nevhodné reakcie za volantom, keď zrazu hrozí riziko havárie. Teda brzdenie v nevhodnom okamihu, či nesprávne zareagovanie volantom.

AJ V POKROČILOM VEKU SA DÁ JAZDIŤ BEZPEČNE. Takto zareaguje nejeden vekovo starší šofér – povedzme nad 50 rokov. U mladej generácie do 25 – 30 rokov prevláda názor, že starší šoféri reagujú spomalene, prekážajú na ceste a niekedy reagujú nevyspytateľne. No ako to zvyčajne v reálnom živote býva, nedá sa jednoznačne, kategoricky ukázať prstom kto je správny vodič a kto do rušnej premávky nepatrí. V každom vekovom pásme sú vynikajúci, dobrí, ale aj zlí, ba až nebezpeční šoféri.

Takto vyzerá stret dvoch rovnocenných áut pri rýchlosti každého z nich 60 km/h.

Veľa na túto tému napovedá aktuálna štúdia Allianz centra pre technológie (AZT), ktorá v analýze konštatuje: vodiči po 75-ke sú výrazne rizikovejší. Vo svojej aktuálnej štúdii sa toto centrum zameralo na početnosť dopravných nehôd starších ľudí. Štúdia prichádza k záveru, že zatiaľ čo výskyt dopravných nehôd vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách, násobne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.

V článku na túto tému uvádza portál www.autoshow.sk poznatok Christopha Lauterwassera, generálneho riaditeľa AZT: „Spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom, či opatrným štýlom jazdy. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinený staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených, naopak, veľmi mladými šoférmi.“

To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu ako o pár rokov mladší seniori. Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, avšak podľa štatistík Allianz – Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.

Stačí si pomýliť brzdový a plynový pedál...

Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu uľahčiť riadenie vozidla aj starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu i v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť. Podľa štúdie AZT – ako sa uvádza na portáli www.autoshow.sk – je to práve auto, ktoré spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa uskutočňujú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky – ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.

Avšak odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy. „Dobrovoľné zdravotné prehliadky, samozrejme, podporujeme a odporúčame,“ hovorí Lauterwasser. „Ale starobu ako takú nepovažujeme za dostatočný dôvod na obmedzenie práva ľudí na riadenie vozidla alebo dokonca na odňatie vodičského preukazu.“

Dôležité je sledovať situáciu v zrkadlách - bez ohľadu na vek.

Riešením sú nové technológie, nie obmedzovanie práva riadiť vozidlo. Taký je názor starších motoristov, ktorí si zachovávajú vitalitu aj v neskoršom veku. Samozrejme, ich dlhoročné skúsenosti za volantom sú významným faktorom – najmä ak ich získali aktívnym jazdením. Teda ročne najazdili 20 – 30 tisíc kilometrov, ba aj viac. A takto vybavení jednotlivci istotne patria do premávky – rovnako ako mladí, málo skúsení šoféri mladej generácie, pre ktorých je však pokora a disciplinovanosť prvoradou zásadou.

Tí, ktorí podceňujú aspekt bezpečnosti v hustej a na predvídavosť náročnej premávke za volant jednoznačne nepatria. A v takom prípade na veku naozaj nezáleží…

(Ilustračné snímky sú z archívu autora)

 

Elektromobily nie sú záchranou ľudstva. Prestaňme maľovať fasádu na ružovo!

07.04.2023

Zo všetkých strán sa na nás valia informácie o výhodách elektromobilov a že v roku 2035 už iný automobil ani nekúpite. Síce nevedno, čo bude so starými autami, lebo medzi nimi budú aj vozidlá v dobrom technickom stave. No to „odborníkov“ v európskom parlamente netrápi. Oni si žijú v blahobyte, luxus je pre nich bežná situácia a ostatní ich nezaujímajú. Pritom [...]

Biela légia – aká je skutočná pravda

21.05.2022

Od začiatku existencie civilizácie ešte nikto nezmenil dejiny tak úspešne ako historici — konštatoval André Maurois. Ovplyvňovanie verejnej mienky je na Slovensku maximálne jednoduché. Stačí vypustiť blud – napríklad o fašistoch – a vzápätí nastúpi efekt stáda; veľká časť spoločnosti uverí všetkému a odsudzuje všetko, čo s tým súvisí, alebo aj [...]

Argumenty v čase očkovania – vírusy mutovať neprestanú

28.12.2021

Povinné očkovanie je nezmysel! V demokratickej spoločnosti sa človek rozhoduje slobodne. Vnucovanie názoru hraničí s diktátom a kto človeku diktuje, stáva sa diktátorom. Strašenie ľudí povinným očkovaním je prejav diletantstva (neschopnosti účinne konať). Prekonanie chrípky (koronavírusu) vytvára v tele protilátky. Očkovanie proti Covidu sa musí opakovať každý rok, [...]

Island Reykjanes Sundhnúksgígar erupcia láva

FOTO: Vulkanický systém na juhozápade Islandu sa opäť prebudil k životu

21.11.2024 11:00

V danej lokalite ide už o siedmu erupciu od decembra minulého roka.

sarmat

Kyjev: Rusko prvý raz zasiahlo Ukrajinu medzikontinentálnou balistickou raketou. Strela môže niesť aj jadrovú hlavicu

21.11.2024 10:39

Rusko už na Ukrajinu páli Ukrajinu aj medzikontinentálnymi balistickými raketami

Matúš Šutaj Eštok

Šutaj Eštok založil ďalší špeciálny vyšetrovací tím. Má sa venovať darovaniu techniky Ukrajine

21.11.2024 10:28

Prešetrovať má rozhodnutia vtedajších predstaviteľov rezortu obrany a členov vlády.

Redzikowo

Americká základňa v Poľsku je naším prioritným cieľom, hrozí Rusko. Varšava reaguje

21.11.2024 10:20

Americkí a poľskí činitelia základňu v Redzikowe na severovýchode Poľska slávnostne otvorili tento mesiac.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 56045x
Priemerná čítanosť článkov: 3114x

Autor blogu

Kategórie