Je to večná téma, ktorá sa už desaťročia točí stále do kruhu ako perpetuum mobile. Zásadná a súčasne protirečivá otázka znie: Kto je rizikovejší šofér? Skúsený a čulý 70-nik, ktorý kedysi ročne najazdil aj vyše 20 000 – 30 000 kilometrov a dokáže veľa predvídať alebo o pol storočia mladší, 20-ročný neskúsený mladík za volantom nielen výkonného SUV, či športiaku, ale akéhokoľvek automobilu?
Vari denne sledujeme na obrazovke niektorej z televíznych staníc zábery z takzvaných nepochopiteľných havárií, pri ktorých sa zabili ďalší mladí šoféri po náraze do stromu alebo inej prekážky. Príčinou zvyčajne býva neprimeraná rýchlosť – teda spravidla nad 100 km/h a nevhodné reakcie za volantom, keď zrazu hrozí riziko havárie. Teda brzdenie v nevhodnom okamihu, či nesprávne zareagovanie volantom.
AJ V POKROČILOM VEKU SA DÁ JAZDIŤ BEZPEČNE. Takto zareaguje nejeden vekovo starší šofér – povedzme nad 50 rokov. U mladej generácie do 25 – 30 rokov prevláda názor, že starší šoféri reagujú spomalene, prekážajú na ceste a niekedy reagujú nevyspytateľne. No ako to zvyčajne v reálnom živote býva, nedá sa jednoznačne, kategoricky ukázať prstom kto je správny vodič a kto do rušnej premávky nepatrí. V každom vekovom pásme sú vynikajúci, dobrí, ale aj zlí, ba až nebezpeční šoféri.
Veľa na túto tému napovedá aktuálna štúdia Allianz centra pre technológie (AZT), ktorá v analýze konštatuje: vodiči po 75-ke sú výrazne rizikovejší. Vo svojej aktuálnej štúdii sa toto centrum zameralo na početnosť dopravných nehôd starších ľudí. Štúdia prichádza k záveru, že zatiaľ čo výskyt dopravných nehôd vodičov vo veku 65 rokov a viac nie je o nič vyšší ako v iných vekových kategóriách, násobne sa počet nehôd zvyšuje u vodičov nad 75 rokov.V článku na túto tému uvádza portál www.autoshow.sk poznatok Christopha Lauterwassera, generálneho riaditeľa AZT: „Spočiatku si starší ľudia kompenzujú stratu svojich fyzických síl väčšou skúsenosťou za volantom, či opatrným štýlom jazdy. Dôsledkom je, že počet nehôd zavinený staršími vodičmi zostáva hlboko pod priemerom počtu nehôd spôsobených, naopak, veľmi mladými šoférmi.“
To sa však mení po 75. roku života, keď sa začínajú vodičské chyby kumulovať a skupina vodičov nad touto vekovou hranicou má podľa štúdie o 45 percent väčšie riziko, že spôsobí dopravnú nehodu ako o pár rokov mladší seniori. Výsledky štúdie sa zhodujú aj so situáciou na slovenských cestách, avšak podľa štatistík Allianz – Slovenskej poisťovne je toto riziko vyššie len o 19 percent.
Nové technológie vozidiel, tzv. asistenčné systémy, môžu uľahčiť riadenie vozidla aj starším ľuďom, a tým im umožniť bezpečnejšiu jazdu i v pokročilejšom veku. Výskumné stredisko skupiny Allianz podporuje rozvoj týchto systémov a pravidelne analyzuje ich účinnosť. Podľa štúdie AZT – ako sa uvádza na portáli www.autoshow.sk – je to práve auto, ktoré spĺňa potreby seniorov v individuálnej mobilite, pretože dve tretiny všetkých dopravných presunov seniorov sa uskutočňujú práve autom. Mnohé krajiny reagujú na zvyšujúci sa počet starších ľudí v doprave tým, že zavádzajú prísnejšie požiadavky na zdravotné prehliadky – ako neodmysliteľnú súčasť predĺženia platnosti vodičského preukazu.Avšak odborníci na bezpečnosť z Allianz centra pre technológie odmietajú povinné lekárske vyšetrenia a špeciálne zdravotné testy. „Dobrovoľné zdravotné prehliadky, samozrejme, podporujeme a odporúčame,“ hovorí Lauterwasser. „Ale starobu ako takú nepovažujeme za dostatočný dôvod na obmedzenie práva ľudí na riadenie vozidla alebo dokonca na odňatie vodičského preukazu.“
Riešením sú nové technológie, nie obmedzovanie práva riadiť vozidlo. Taký je názor starších motoristov, ktorí si zachovávajú vitalitu aj v neskoršom veku. Samozrejme, ich dlhoročné skúsenosti za volantom sú významným faktorom – najmä ak ich získali aktívnym jazdením. Teda ročne najazdili 20 – 30 tisíc kilometrov, ba aj viac. A takto vybavení jednotlivci istotne patria do premávky – rovnako ako mladí, málo skúsení šoféri mladej generácie, pre ktorých je však pokora a disciplinovanosť prvoradou zásadou.Tí, ktorí podceňujú aspekt bezpečnosti v hustej a na predvídavosť náročnej premávke za volant jednoznačne nepatria. A v takom prípade na veku naozaj nezáleží…
(Ilustračné snímky sú z archívu autora)
Rizikom za volantom je predovšetkým ...
Celá debata | RSS tejto debaty