Založ si blog

Piatkové utrpenie pri úniku z Bratislavy

Kolóny vozidiel sú po celom sveteO tom, že odísť v piatok po 15. hodine z Bratislavy autom po diaľnici smerom na Senec si po každý raz vyžaduje nekonečnú trpezlivosť, vedia zrejme takmer všetci motoristi. Na takzvanej zelenej vlne Slovenského rozhlasu sa dozvedáme o 20- minútovom zdržaní – no aká je realita?

Vyskúšali sme si to ostatný piatok o 15. hodine. Vyrážame z Panónskej cesty od obchodného centra. Volíme najbližší výjazd na diaľnicu (smer Brno), kadiaľ sa chceme čo najskôr dostať cez Prístavný most na diaľnicu D1 smerom na Senec a Trnavu až do Piešťan. Dovedna je to necelých 90 km a zvyčajne túto trasu zdoláme po diaľnici do 45 minút – pri dodržiavaní pravidiel cestnej premávky. Lenže v piatok nastáva prvý problém veľmi skoro. Už na beznádejne preplnenej Einsteinovej ulici. Ak to vezmeme matematicky, pri ohlásenom zdržaní 20 minút a k tomu ďalšie zdržanie po Trnavu 50 minút, plus z Trnavy do Piešťan 20 minút, vyjde nám výsledný čas 90 minút. Teda dvakrát dlhšie ako zvyčajne.

Volíme teda alternatívu prejazdu obchádzkou cez Most SNP. Napriek tomu, že je tu pravý jazdný pruh vyhradený len autobusom, pomerne plynulo prechádzame popri Prezidentskom paláci na Štefánikovu. Stadiaľ využívame skratku po Žilinskej, aby sme sa dostali na Pioniersku. Bratislavčanom je táto skratka známa a dá sa ňou rýchlo prejsť k Zlatým Pieskom na diaľnicu.

Lenže k slovu sa dostáva povestná „ohľaduplnosť“ šoférov na Šancovej. Súvislá kolóna dôkladne blokuje výjazd zo Žilinskej. Zelené svetlo na semafore je nám nanič. Niet kadiaľ prejsť – hoci pravidlá cestnej premávky jednoznačne hovoria, že ak motorista, ktorý má zelenú, nemôže pokračovať plynulo v jazde, musí zastaviť vozidlo pred hranicou križovatky. Veľká časť šoférov si však z toho nerobí ťažkú hlavu a akčného policajta tu nestretnete.

Napokon sa na tretí pokus dostávame na Pioniersku a odbočujeme na Račiansku (keďže Vajnorská, respektíve Trnavská sú taktiež plné áut). Aj tu sme v kolóne a vlečieme sa v pravom pruhu. Kolega zostáva v ľavom za bielym autobusom, ktorý plní funkciu majáka. Napodiv sa vozidlá v ľavom pruhu posúvajú o poznanie rýchlejšie, takže kolega prechádza od Gaštanového hájika po Raču o 15 minút skôr, ako naša posádka v pravom pruhu!

Nepriaznivý efekt súbežnej jazdy v dvoch pruhoch nás čiastočne deprimuje, no neklesáme na mysli. Za Račou sa kolóna znenazdajky rozplýva a my sa dostávame cez Pezinok a Viničné k Sencu. Tam je už premávka plynulá a po 90 minútach (teda o 16,30 h) zastavujeme na parkovisku v centre Piešťan…

Čo z toho vyplýva?

Po prvé: polícia sa vôbec nesnaží uľahčiť život motoristom v čase dopravnej špičky, nedohliada na dodržiavanie pravidiel cestnej premávky na dôležitých križovatkách. Po druhé: viacerým motoristom chýba ohľaduplnosť voči druhým a predvídavosť v komplikovanejších situáciách. Po tretie: v kolóne sú aj začiatočníci alebo menej skúsení šoféri, ktorí zbytočne nechávajú veľmi veľké medzery v kolóne, čím jazda kolóny stráca na plynulosti. Po štvrté: signalizácia na križovatkách by mala byť prispôsobená momentálnemu charakteru premávky a teda zelená by mala dlhšie svietiť v tom smere, kde je hustejšia premávka. V Nemecku som napríklad zažil situáciu, že k trom jazdným pruhom v jednom smere pridali ďalšie dva v protismere, kde v tom čase jazdilo len minimum áut. Tým teda zostal k dispozícii jeden pruh. To je na Slovensku nemysliteľné – už len preto, že v mestách nemáme trojprúdové komunikácie.

Kolóny sú na diaľniciach po celom svete - táto je v Nemecku.V konečnom účtovaní je v piatok popoludní na slovenských cestách vo väčších mestách poriadny chaos, jazdí sa s minimálnym odstupom a havárie už tradične patria k piatkovému koloritu. Takže ostatní sa vlečú v kolónach a je úplne jedno, či idú po „najkratšej“ trase alebo obchádzkami. Všetci sa ponáhľajú a všetkých tí druhí zdržiavajú.

A potom sa nájde chytrák (súdobý súdruh), ktorý si vycapí na strechu BMW modrý maják a ostatní uhýbajte! Lebo on sa ponáhľa z Bratislavy kamsi domov (ako keby iní boli na výlete). O policajnom vrtuľníku, či aute s nápisom POMÁHAŤ A CHRÁNIŤ  niet v piatok popoludní na D1 ani chýru, ani slychu…

Mimochodom, spiatočná cesta z Piešťan do Bratislavy (Petržalky) nám trvala presne 45 minút pri dodržiavaní všetkých pravidiel. Takže tak…

Cyklistický chodník na slovenský spôsob

04.10.2015

Uhol pohľadu na tú istú vec majú dvaja ľudia rozdielny. A desiati ešte viac. Pre šoféra, ktorý nejazdil na bicykli, je každý cyklista v premávke „nepriateľ“ – a keď ho predbieha, dá viac »

Dve verzie jednej udalosti

19.10.2013

O tom, aký je život nevyspytateľný, by sa dali písať romány. Napríklad o vzťahu polície s verejnosťou. Slovenská polícia hrdo hlása, že pomáha a chráni. Nevdojak sa žiada vysloviť otázku: viac »

Nestačí len šliapať na plynový pedál

19.01.2013

Pred ôsmou hodinou rannou vzbudila moju pozornosť počas víkendového leňošenia strieborná Škoda Fabia. Do ticha zaznieval charakteristický zvuk preklzávajúcich pneumatík. A tiež kvílenie viac »

Walesa

Walesu vyšetrujú pre podozrenie z krivej výpovede

22.08.2017 21:59

Opäť sa to týka jeho údajnej spolupráce s bývalou komunistickou tajnou políciou. Tentokrát ide o podozrenie, že v tejto veci poskytol pod prísahou krivú výpoveď.

Porošenko

Porošenko: Urobíme všetko možné, aby sme boje na Donbase zastavili

22.08.2017 21:19

Kyjev chce oznámiť prímerie vo východnom Donbase od 25. augusta alebo 1. septembra.

ischia, zemetrasenie, taliansko, chlapec, maly chlapec

Potlesk pre bratov, ktorých po otrasoch na Ischii uväznili trosky

22.08.2017 20:00

Taliansko so zatajeným dychom sledovalo drámu v Neapolskom zálive.

fico

Danko sa vyhráža odchodom z koalície, ak v stredu zasadne vláda

22.08.2017 19:00, aktualizované: 19:55

Nasledujúce dva dni pred piatkovým stretnutím lídrov vládnych strán ukážu, či koaličná kríza speje k svojmu koncu, alebo prídu na rad predčasné voľby.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 26689x
Priemerná čítanosť článkov: 1906x

Autor blogu

Kategórie