Nestačí len šliapať na plynový pedál

19. januára 2013, autoshow, Nezaradené

 

Pred ôsmou hodinou rannou vzbudila moju pozornosť počas víkendového leňošenia strieborná Škoda Fabia. Do ticha zaznieval charakteristický zvuk preklzávajúcich pneumatík. A tiež kvílenie motora na vysoké otáčky.

Celé predstavenie na zasneženej vozovke trvalo pol hodiny. Do úlohy diváka som sa preniesol po 10 minútach od prvej registrácie zvukového signálu, že sa niečo deje. Spočiatku som predpokladal, že zjavne neskúsený vodič požiada iného o pomoc, teda roztlačenie vozidla – ale nie. Tento predpoklad sa nenaplnil a hlavný predstaviteľ ďalej túroval motor škodovky na plné otáčky. Pritom musel registrovať, že kolesá sa iba krútili na mieste a jeho auto sa beznádejne ešte viac zahrabávalo do snehu.

Po chvíli vodič vystúpil spoza volantu a škrabkou nasklo začal odpratávať sneh spod kolies. Keďže to, logicky, nepomáhalo, opäť bezúspešne túroval motor – ako keby mu chcel dohovoriť. Až po 25 minútach mu zišlo na um požičať si lopatu na odhŕňanie snehu od muža, ktorý neďaleko čistil chodník. Keď sa po polhodinovom predstavení konečne dostala škodovka z miesta, uvedomil som si, že motoristickej osvety je medzi verejnosťou stále málo.

A tak pre pána v rokoch, ktorý sa skraja víkendu postaral o malé divadielko, ale aj pre ďalších, ktorí sa spoliehajú, že po skončení kurzu  v autoškole už vedia všetko – niekoľko malých odporúčaní:

Na aute majte v zime zásadne zimné pneumatiky s dostatočným dezénom. Nešetrite na nesprávnom mieste.

Je vhodné  najskôr odpratať sneh okolo kolies, prípadne aj pred autom, a až potom sa pokúsiť vyjsť zo záveja.

Striedavým posúvaním auta dopredu a dozadu (stačí 10 – 15 cm) ho dostať do pohybu. Pritom nepridávať veľa plynu, ale krátkymi intervalmi pridávať na otáčkach motora a prekonať tak odpor snehového záveja.

Zásadne pritom nenatáčať kolesá do strán, ale mať ich v priamom smere a manévrovať až kým sa auto nedostane do pohybu. Potom postupným, miernym stláčaním plynového pedálu vyjsť zo záveja na lepšie upravenú vozovku.

Ostýchavosť sa nevypláca, treba čo najskôr požiadať človeka nablízku, aby pomohol potlačiť auto pri rozjazde. Správnu techniku jazdy v zimných podmienkach vrelo odporúčame nacvičiť – napríklad na parkovisku, kde nehrozia kolízie alebo v niektorej škole šmyku.

Jazda v zime na nevhodných (ojazdených alebo letných) pneumatikách sa jednoznačne nevypláca. Šetrnosť v tomto prípade určite  nie je namieste.