Nestačí teória, liekom je prax

4. decembra 2012, autoshow, Nezaradené

 

Štatistiky nehodovosti na slovenských cestách ukazujú alarmujúce čísla. Za jeden rok je u nás približne 22 000 dopravných nehôd. Účasť v premávke je najmä pre menej skúsených šoférov vstup do ringu. Aby sme sa dočkali viacej bezpečnosti na cestách, stretli sa v Centre bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni dopravní odborníci zo Slovenska, Rakúska, Maďarska, Poľska a Česka.

Spoločne hľadali spôsob ako znížiť alarmujúce číslo a zvýšiť bezpečnosť v cestnej premávke. Odborníci sa zhodli, že nielen na Slovensku by pomohol nový moderný systém vzdelávania vodičov.

„Ak by sme sa inšpirovali úspešnými zahraničnými príkladmi, mohli by sme výrazne znížiť nehodovosť aj na slovenských cestách,“ tvrdí Ing. Milan Troška, riaditeľ výcvikového programu Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring. V roku 2003 vstúpil v Rakúsku do platnosti zákon zahŕňajúci multifázové vzdelávanie. To v praxi znamená, že po absolvovaní autoškoly vodiči prejdú ďalšími dvoma kurzami v záujme zdokonaľovania šoférskej zručnosti. Jeden je v rámci autoškoly a druhý absolvujú na školení bezpečnej jazdy. Okrem dopravnej vyhlášky a základnej techniky ovládania auta sa tak noví vodiči naučia správne reagovať v krízových situáciách – napríklad, ak sa ich vozidlo dostane do pretáčavého, či nedotáčavého šmyku. Alebo si vyskúšajú reakcie auta počas aquaplaningu. Ruku na srdce – ktorý absolvent kurzu v autoškole toto dokáže zvládnuť.

Je prirodzené, že mladej generácii je vlastná ambicióznosť, chcú rýchlo veľa dokázať, n o neraz zabúdajú, že platia nejaké zákony fyziky, relativity, že náraz na pevnú prekážku môže byť už v malej rýchlosti nebezpečný.

Po prvých troch rokoch od uvedenia spomínaného zákona do praxe sa v Rakúsku znížila nehodovosť u začínajúcich vodičov o 28 percent. Tento príklad vedie k tomu, aby sme aj u nás uvažovali týmto smerom. Preto sa dnes dopravní odborníci rozprávajú o zavedení modernejšieho vzdelávacieho systému na Slovensku. „Ak by sme dnes naštartovali efektívnu debatu so všetkými relevantnými stranami, efektívne vzdelávanie by sa mohlo stať realitou už v blízkej dobe,“ myslí si Milan Troška.

Samozrejme, zodpovední rodičia dbajú na to, aby ich ratolesti po získaní vodičského preukazu aspoň čo-to vedeli o nástrahách neprimerane rýchlej jazdy – a nemusí to byť ani 60, či 100 km/h. Aby vedeli niečo o predvídavosti, ohľaduplnosti, o nebezpečenstvách, ktoré na  nich číhajú, keď si sadajú za volant auta.

„Aj keď sú dnes školenia bezpečnej jazdy nepovinné, našimi kurzami prejde ročne vyše 5 000 vodičov. U frekventantov sa stretávame iba s pozitívnymi reakciami. Sme teda oprávnene presvedčení, že povinné kurzy bezpečnej jazdy by výrazne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti na slovenských cestách. Z praxe môžem potvrdiť, že na kurzy prichádzajú vodiči, ktorí vôbec nevedia správne reagovať v krízových situáciách,“ tvrdí Ing. Milan Troška.

Na to, aby sme mohli aj na Slovensku úspešne odštartovať nové, moderné vzdelávanie, musia si konečne sadnúť za jeden rokovací stôl viacerí odborníci – zástupcovia Ministerstva vnútra, Policajného prezídia, dopravní analytici, ale aj odborníci, od ktorých závisí plánovanie a modelovanie budúceho systému.

Vo všeobecnosti platí: múdry predvída aj za druhých. Tí predvídaví aj bez príkazu a zákonov zamieria do profesionálneho centra bezpečnej jazdy, aby sa poučili a zdokonalili. Predovšetkým vo vlastnom záujme.