Politickí mudrlanti sa prepočítali – ich rozhodnutie motoristi neakceptovali

14. novembra 2012, autoshow, Nezaradené

Zavedenie registračných poplatkov za prvé prihlásenie vozidla na Slovensku, teda za registráciu automobilu na polícii, vstúpilo do platnosti 1. októbra 2012 a hneď v prvom mesiaci platnosti tohto unáhleného rozhodnutia vlády klesol počet registrovaných áut, pričom štátny rozpočet pocítil namiesto očakávaných príjmov stratu 300 000 €.

Potvrdil sa tak pesimistický predpoklad analytikov Zväzu automobilového priemyslu SR, ktorí avizovali 15% pokles registrácií. Kým v októbri 2011 bolo registrovaných 5 751 nových automobilov, v októbri 2012 len 4 796. Na poplatkoch sa vybralo do štátneho rozpočtu 700 000 eur, avšak nižší výber DPH o vyše 1 milión eur, (spôsobený poklesom predaja nových áut) znamená pre štátny rozpočet negatívnu bilanciu.

Čo sa týka jednotlivých kategórií podľa výkonu motora, v skupine do 80 kW sa v minulom mesiaci predalo len o 12 kusov áut menej ako v októbri 2011. To je zanedbateľné, no v skupine nad 80 kW, na ktorú sa vzťahujú vyššie poplatky, zaregistrovali na polícii len 1 960 osobných áut, čo znamená pokles o 32,4 %.

Tieto údaje a ďalšie argumenty sa novinári dozvedeli od viceprezidenta ZAP SR Pavla Prepiaka, ktorý povedal: „V analýze, ktorú pripravil ZAP SR a poskytol všetkým, ktorí o návrhu rozhodovali, sme argumentovali číslami. Protistrana nebola ochotná pripustiť, že takýto vývoj môže nastať. Ukazuje sa však už od prvého mesiaca, že trh s autami a občania Slovenska sa nesprávajú podľa politických cieľov.“

Inak povedané, ľudia nie sú ovce a nejdú slepo za vodcom stáda. Ľahko si totiž spočítajú, čo je ekonomicky výhodné a bez problémov si kúpia napríklad ročné, či dvojročné auto z druhej ruky. Alebo – ak sa rozhodnú pre nové auto – je to zvyčajne značka Škoda, prípadne Volkswagen, Kia, Hyundai, Renault, Peugeot, Opel, Suzuki, Citroën a iné, ktoré ponúkajú modely s výkonom do 80 kW.

V októbri 2012 bol podiel predaja v kategórii do 80 kW 59,13 % a môžeme predpokladať, že tento trend sa udrží aj v ďalších mesiacoch. Štát teda bude cieľavedome strácať na výbere DPH – namiesto očakávaného zisku. Mimochodom, vlani v októbri bol podiel skupín pod 80 kW – nad 80 kW približne 50:50 %.