Riešenie parkovania v Bratislave je hádzaním kameňov do jazera (2)

2. novembra 2012, autoshow, Nezaradené

Po rozpačitých, ba až zlých skúsenostiach s vyhradeným pruhom pre autobusovú mestskú hromadnú dopravu v centre Bratislavy sa v metropole na Dunaji opäť črtá nedomyslený projekt. Týka sa parkovania – a nielen v centre, ale aj niektorých ďalších častí mesta. Podľa predbežných vedomostí je veľká časť verejnosti presvedčená už teraz, že to opäť bude len hodenie kameňa do jazera, ale podstatu problému nevyrieši.

Podstata návrhu spočíva v tom, že kto nemá v Bratislave trvalý pobyt, bude platiť od 1. apríla 2013 za parkovanie viac. A to vraj nie je prvoaprílový žart, ale tvrdá skutočnosť. Územie sa rozdelí na zóny: 1 = centrum (Staré Mesto), 2 = širšie centrum (Nové Mesto, Petržalka, Ružinov), 3 = Dúbravka, Karlova Ves a 4 = ostatné mestské časti.

Počas noci, od večera do rána, bude môcť zaparkovať na vyznačených miestach len ten, kto má v príslušnej zóne prihlásený pobyt a vozidlo. Ak má Bratislavčan služobné auto s poznávacou značkou iného okresu, prípadne prihlásené v zahraničí (ak ide o firmu pôsobiacu mimo Slovenska), bude mať smolu. Rovnako aj keby bol oprávnený na vyznačenom mieste parkovať, ale to nebude voľné a chcel by zaparkovať vo vedľajšej zóne, vystaví sa riziku nedovoleného parkovania v „cudzej“ zóne. Pri návšteve brata alebo syna v inej lokalite sa opäť vystaví riziku pokuty. Nehovoriac o cezpoľných, ktorí prídu na návštevu k rodine v hlavnom meste.

A všetci budú platiť. Akoby nebolo dostatočným trestom, že večer je prakticky nemožné nájsť voľné miesto na zaparkovanie vo veľkej časti územia Bratislavy aj tým, ktorí tam bývajú. Takže o akom zvýhodnení poslanci a magistrát hovoria?

Takzvané záchytné parkoviská problém vonkoncom neriešia. Veď kto bude denne jazdiť mestskou hromadnou dopravou (MHD) na pracovisko a potom pre auto na parkovisko? Po prvé na to nie je prispôsobená MHD, ktorá má zle riešené linkovanie k veľkým obchodným (biznis) centrám, po ďalšie je takto ponechané auto priam výzvou zlodejom, lebo ho nechráni žiadna polícia, či strážna služba. A napokon istotne by sa čoskoro začal vyberať poplatok aj na tzv. záchytných parkoviskách. Na Slovensku je totiž taká obyčaj… A úprimne: kdeže má Bratislava nejaké vhodné parkoviská s hotovou infraštruktúrou?

Celé mi to pripomína systém pokus – omyl. Namiesto prepracovanej koncepcie, o ktorej by diskutovali skutoční odborníci, hádžu poslanci zastupiteľstiev len kamienky do jazera. Ak je dobrý ploskáčik správne hodený, aj sa chvíľu na hladine udrží. No potom sa vlastnou hmotnosťou prepadne ku dnu. A pokiaľ sa bude šiť horúcou ihlou, presne tak dopadne aj celý nepremyslený projekt zónového parkovania podľa bydliska, s jedným autom na člena (početnej) rodiny. Ďalšie autá, ktoré má v rodine manželka, syn, dcéra, dedko, atď. sa jednoducho zavesia do vzduchu? Nehovoriac o spomínaných služobných vozidlách.

Kto to vie, odpovie, aké riešenie by situáciu skutočne vyriešilo. No takých nepoznám. Vari jediným zmysluplným konaním by bolo vybudovanie veľkých parkovacích garáži, a súčasne zavedenie premysleného systému jednosmerných ulíc, čo sa v Bratislave stále málo využíva. S tým je spojené i dôsledné vyznačenie parkovacích miest, aby prestali dohady, či tam vozidlo môže alebo nemôže parkovať.

Nedávna skúsenosť v okolí Námestia hraničiarov dobre ilustruje nemohúcnosť, či bezmocnosť ohľadne parkovania. Kým autu, ktoré človek v noci zaparkoval na rozbahnenej ceste-neceste dali papuču, na neďalekom trávniku pri Wolkerovej ulici bez následkov zaparkovalo niekoľko osobných automobilov, ba aj autobus. A tak okoloidúcemu ihneď vzíde na um: aké pravidlá v tejto džungli vlastne platia?