Svetelné útoky z billboardov

18. októbra 2012, autoshow, Nezaradené

Škeria sa na nás zo všetkých strán. Billboardy. Malé, väčšie, ešte väčšie, najväčšie, super najväčšie… Väčšina motoristov ich ignoruje, čiže v konečnom efekte je ich výpovedná hodnota iluzórna, lepšie povedané takmer nulová. Tých niekoľko percent motoristov – vyjadrené jednomiestnym číslom – si ich všimne, ale neprečíta. Jednoducho to nestihne. Písmená sú malé, textu je priveľa.

Billboardy po bokoch cesty nestíha vnímať ani spolujazdec.

Čo je na všetkých billboardoch najhoršie – výrazne ohrozujú bezpečnosť premávky. Tým, že odpútajú pozornosť vodičov a ich kovové alebo betónové konštrukcie ohrozujú na živote účastníkov havárie. Pritom je úplne jedno, či sú od vozovky vzdialené 50, 100 alebo hoci aj 200 metrov. Jednoducho tam nemajú byť – tak ako je to v Rakúsku, či Nemecku.
Najnovšie si reklamné firmy vymysleli svetelné billboardy, ktoré sú doslova svetelným projektilom a veľkou hrozbou pre vodičov. Tých totiž každá zmena na billboarde na niekoľko sekúnd poriadne oslepí. Oslepený šofér sa nemusí správne zorientovať, nevšimne si dopravnú značku a riziko kolízie je vo vzduchu. Hrozba dopravnej nehody je tým väčšia, čím viac svetelných (ale aj neosvetlených) reklám na motoristov útočí z každého rohu.
Silný lúč svetla náhle oslepí šoféra pri jazde a keďže tento nemusí byť na nečakaný svetelný útok (prudký záblesk svetlej farby) pripravený, ľahko môže spôsobiť haváriu.

Takáto farba ešte nevystraší, no nečakaný biely záblesk oslepí.

Svetelný zabijak neohrozene číha po celom Slovensku a nikto z kompetentných (polícia, ministerstvo, mestské, či okresné zastupiteľstvo) nemieni robiť rázne kroky na odbúranie tohto zločinu páchanom na účastníkoch premávky. Z tohto hľadiska sa k vyspelým štátom nemáme právo ani priplaziť, keďže si nedokážeme zamiesť ani pred vlastným prahom.
V Rakúsku i v Nemecku a ďalších motoristicky vyspelých štátoch dobre vedia, prečo sú nebezpečné billboardy – navyše hyzdiace krajinu – striktne zakázané. Nikomu nechýbajú a firmy riešia reklamu svojich produktov úplne inými, prijateľnými spôsobmi. Pochopili tiež, že  výpovedná hodnota billboardov je prakticky nulová.
Na Slovensku je veľa vecí proti logike a sedliackemu rozumu. Billboardy naďalej vyrastajú v mestách i mimo nich a budú pribúdať. Aj v rozpore s bezpečnosťou premávky: v križovatke, v zákrute, dokonca priamo pri železničnom prejazde (smerom do Vrakune v Bratislave).Sú výsmechom všetkým, ktorí sa snažia zvýšiť bezpečnosť premávky, aj tým, ktorým leží na srdci, aby bolo Slovensko krajšou krajinou.

 

Vrcholom arogancie je tento billboard v blízkosti signalizačného zariadenia pred železničným prejazdom smerom do Vrakune!