Založ si blog

Nestačí teória, liekom je prax

 

Štatistiky nehodovosti na slovenských cestách ukazujú alarmujúce čísla. Za jeden rok je u nás približne 22 000 dopravných nehôd. Účasť v premávke je najmä pre menej skúsených šoférov vstup do ringu. Aby sme sa dočkali viacej bezpečnosti na cestách, stretli sa v Centre bezpečnej jazdy pri Orechovej Potôni dopravní odborníci zo Slovenska, Rakúska, Maďarska, Poľska a Česka.

Spoločne hľadali spôsob ako znížiť alarmujúce číslo a zvýšiť bezpečnosť v cestnej premávke. Odborníci sa zhodli, že nielen na Slovensku by pomohol nový moderný systém vzdelávania vodičov.

„Ak by sme sa inšpirovali úspešnými zahraničnými príkladmi, mohli by sme výrazne znížiť nehodovosť aj na slovenských cestách,“ tvrdí Ing. Milan Troška, riaditeľ výcvikového programu Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring. V roku 2003 vstúpil v Rakúsku do platnosti zákon zahŕňajúci multifázové vzdelávanie. To v praxi znamená, že po absolvovaní autoškoly vodiči prejdú ďalšími dvoma kurzami v záujme zdokonaľovania šoférskej zručnosti. Jeden je v rámci autoškoly a druhý absolvujú na školení bezpečnej jazdy. Okrem dopravnej vyhlášky a základnej techniky ovládania auta sa tak noví vodiči naučia správne reagovať v krízových situáciách – napríklad, ak sa ich vozidlo dostane do pretáčavého, či nedotáčavého šmyku. Alebo si vyskúšajú reakcie auta počas aquaplaningu. Ruku na srdce – ktorý absolvent kurzu v autoškole toto dokáže zvládnuť.

Je prirodzené, že mladej generácii je vlastná ambicióznosť, chcú rýchlo veľa dokázať, n o neraz zabúdajú, že platia nejaké zákony fyziky, relativity, že náraz na pevnú prekážku môže byť už v malej rýchlosti nebezpečný.

Po prvých troch rokoch od uvedenia spomínaného zákona do praxe sa v Rakúsku znížila nehodovosť u začínajúcich vodičov o 28 percent. Tento príklad vedie k tomu, aby sme aj u nás uvažovali týmto smerom. Preto sa dnes dopravní odborníci rozprávajú o zavedení modernejšieho vzdelávacieho systému na Slovensku. „Ak by sme dnes naštartovali efektívnu debatu so všetkými relevantnými stranami, efektívne vzdelávanie by sa mohlo stať realitou už v blízkej dobe,“ myslí si Milan Troška.

Samozrejme, zodpovední rodičia dbajú na to, aby ich ratolesti po získaní vodičského preukazu aspoň čo-to vedeli o nástrahách neprimerane rýchlej jazdy – a nemusí to byť ani 60, či 100 km/h. Aby vedeli niečo o predvídavosti, ohľaduplnosti, o nebezpečenstvách, ktoré na  nich číhajú, keď si sadajú za volant auta.

„Aj keď sú dnes školenia bezpečnej jazdy nepovinné, našimi kurzami prejde ročne vyše 5 000 vodičov. U frekventantov sa stretávame iba s pozitívnymi reakciami. Sme teda oprávnene presvedčení, že povinné kurzy bezpečnej jazdy by výrazne prispeli k zvýšeniu bezpečnosti na slovenských cestách. Z praxe môžem potvrdiť, že na kurzy prichádzajú vodiči, ktorí vôbec nevedia správne reagovať v krízových situáciách,“ tvrdí Ing. Milan Troška.

Na to, aby sme mohli aj na Slovensku úspešne odštartovať nové, moderné vzdelávanie, musia si konečne sadnúť za jeden rokovací stôl viacerí odborníci – zástupcovia Ministerstva vnútra, Policajného prezídia, dopravní analytici, ale aj odborníci, od ktorých závisí plánovanie a modelovanie budúceho systému.

Vo všeobecnosti platí: múdry predvída aj za druhých. Tí predvídaví aj bez príkazu a zákonov zamieria do profesionálneho centra bezpečnej jazdy, aby sa poučili a zdokonalili. Predovšetkým vo vlastnom záujme.

 

 

Cyklistický chodník na slovenský spôsob

04.10.2015

Uhol pohľadu na tú istú vec majú dvaja ľudia rozdielny. A desiati ešte viac. Pre šoféra, ktorý nejazdil na bicykli, je každý cyklista v premávke „nepriateľ“ – a keď ho predbieha, dá viac »

Dve verzie jednej udalosti

19.10.2013

O tom, aký je život nevyspytateľný, by sa dali písať romány. Napríklad o vzťahu polície s verejnosťou. Slovenská polícia hrdo hlása, že pomáha a chráni. Nevdojak sa žiada vysloviť otázku: viac »

Nestačí len šliapať na plynový pedál

19.01.2013

Pred ôsmou hodinou rannou vzbudila moju pozornosť počas víkendového leňošenia strieborná Škoda Fabia. Do ticha zaznieval charakteristický zvuk preklzávajúcich pneumatík. A tiež kvílenie viac »

Nicola Sturgeonová

Sturgeonová trvá na druhom referende o nezávislosti Škótska

28.03.2017 07:53

Britská premiérka Theresa Mayová nemá nijaký racionálny argument proti druhému referendu o nezávislosti Škótska, uviedla škótska premiérka Nicola Sturgeonová.

BMW 4 2017 facelift prvni sada 091 800 600

Automobilov bude stále viac, veria šéfovia automobiliek

28.03.2017 07:51

Celosvetový predaj automobilov bude podľa riaditeľov nemeckých automobiliek Daimler a BMW naďalej pokračovať v raste.

Airbus, 10 000

Aerolinky vlani prepravili v USA takmer miliardu cestujúcich

28.03.2017 07:33

Americké a zahraničné aerolinky v Spojených štátoch v roku 2016 prepravili rekordný počet cestujúcich.

Arsenij Jaceňuk

Rusi vydali zatykač na expremiéra Ukrajiny Jaceňuka

28.03.2017 07:14

Mestský súd v juhoruskom Jessentuki vydal zatykač na bývalého ukrajinského premiéra Arsenija Jaceňuka.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 14
Celková čítanosť: 25527x
Priemerná čítanosť článkov: 1823x

Autor blogu

Kategórie